Entreprenöriellt lärande

Entreprenöriellt lärande… ja, vad tänker DU när du hör ordet? För mig har det varit något som figurerar i periferin, som jag vet att jag måste förhålla mig till en dag men som jag har skjutit lite åt sidan. Jag har tänkt att det är ett nytt ord för något vi redan gör, vilket har gjort att det inte har fått min uppmärksamhet! Jag har också känt skepsis från kollegiet vad gäller EPL och jag tror att detta beror på att vi inte riktigt har kunnat sätta ord på vad det egentligen betyder och innebär.

Hösten 2013 började jag och mina kollegor dock en ny resa, en resa in i ”det entreprenöriella tänket!” Vi hade blivit tilldelade stimulansmedel från styrgruppen för Ungt driv och köpt in en utbildning från MeUniversityUtveckling.

Daniel Gothnier guidade oss igenom en fantastiskt genomtänkt utbildningsdag i oktober 2013, där vi fick mycket utrymme för pedagogiska diskussioner.

Som jag uppfattar det skall eleven genomgå tre processer enligt Me University Utbildning för att nå en ökad grad av autonomi. För att genomgå processerna krävs olika strategier och ett pedagogiskt ledarskap. Så här ser bilden av detta ut:

När Skolverket diskuterar kring Entreprenöriellt lärande talar de om generella kompetenser (läs mer här). Dessa är bl.a. initiativtagande, ansvarstagande, kreativitet, fatta beslut m.fl. De räknar upp 12 olika kompetenser, Me University Utbildning talar om 22 olika kompetenser!

Här kan du se en bild på detta:

En av de första uppgifterna som vi fick var att sitta i grupper (ca 7 pers/gr) och diskutera varje kompetens och dess innebörd. Vad betyder t.ex. självkänsla & självförtroende, var befinner sig våra elever idag och var vill vi att eleverna skall befinna sig när de lämnar vår skola?

En annan uppgift var att individuellt plocka ut och prioritera 8 av de 22 kompetenserna för att sedan tillsammans i samma grupp som ovan, sammanställa gruppens olika prioriteringar så att vi fick fram de 8 viktigaste från gruppen. De kompetenser som vi prioriterade var:

  • Självkänsla & självrespekt
  • Motivation och framtidstro
  • Handlingskraft
  • Samarbets-/nätverkskompetens
  • Förmåga att reflektera
  • Ansvarstagande
  • Kommunikationskompetens
  • Lösningsorienterat tänkande

    Vi diskuterade sedan dessa kompetenser, hur vi kan stimulera dem och få dem att växa hos eleven. Som ni förstår blev det intressanta diskussioner, svåra att återge dock. Det som händer i rummet, i stunden och i reflektionen går liksom inte att ta på. Jag antar att det är vad vi kallar kollegialt lärande och att vi befann oss mitt i en lärande organisation. Vi var många som lämnade utbildningsdagen med en känsla av upprymdhet.

    Det entreprenöriella lärandet finns redan i mitt klassrum men utbildningen ger mig inspiration och den kommer att ge mig en större medvetenhet kring min undervisning och mitt förhållningssätt, det är jag säker på!

  • One thought on “Entreprenöriellt lärande

    1. Ping: Entreprenöriellt lärande 140428 | ceciliabergentz

    Kommentera

