Klassblogg en värdeskapande aktivitet

För mig är det viktigt att hitta arbetsformer som skapar arbetsglädje och motivation hos eleverna. Ju mer verklighetsförankrat och värdeskapande desto bättre.

Forskaren Martin Lackérus skriver i sin skrift FIK-entreprenöriellt om vikten av värdeskapande aktiviteter. Lackérus menar att dessa aktiviteter bl.a.skapar motiviation, upplevd relevans samt ett personligt välbefinnande vilket i sin tur skapar motiverade elever (Lackérus, 2013).

För mig och eleverna är vår klassblogg en sådan aktivitet. Det vi gör skapar mening, vi har äkta mottagare och det sker en interaktion genom de olika kommentarer som vi får utifrån. Eleverna kan visa upp sina skolarbeten, delge sina synpunker, göra ställningstaganden m.m. som de sedan kan dela med sina följare. Genom arbetet med bloggen bearbetar vi även flera delar ur den nya samlade läroplanen (Lgr 11) samt ökar känslan av samhörighet vilket har stor betydelse för den värdegrund vi står för. Bloggen deltar dessutom just nu i Webbstjärnans tävling, vilket skapar en än mer motivation hos eleverna.

Välkommen att besöka oss!

Här kan du se en film där Martin Lackérus berättar om en modell för entreprenöriellt arbete:

Annonser

2 thoughts on “Klassblogg en värdeskapande aktivitet

  1. Ping: Entreprenöriellt lärande 140428 | ceciliabergentz

  2. Ping: #wspris15 | ceciliabergentz

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s