Kunskapsvägg

För att tydliggöra Lgr-11 tillsammans med eleverna så att de blir mer medvetna om vad de ska göra och vad de skall utveckla för att nå kunskapskraven har jag byggt upp en kunskapsvägg i klassrummet. Jag har använt Ulrika Elissons fina mall till kunskapsvägg.

Jag har satt upp tre ”träd/trådar” i klassrummet där det centrala innehållet, förmågorna och kunskapskraven synliggörs. De ämnen som är på väggen just nu är svenska, engelska och religion men även matematik kommer snart upp.

Att ha en kunskapsvägg tillgänglig i klassrummet gör att jag snabbt kan koppla det vi gör till kursplanen, jag upplever att detta har gjort både mig och eleverna mer medvetna speciellt vad gäller de olika förmågorna.

Så här ser det ut:
Tanken bakom är viktig

För mig är det väldigt viktigt att det finns en tanke bakom arbetet och att eleverna får vara med i processen. Väggen har därför byggts upp tillsammans med eleverna allt eftersom vi har arbetat med olika områden och förmågor. På detta sätt har de blivit involverade i processen och därmed även mer medvetna tänker jag.

För att indroducera arbetet med kunskapsväggen inledde jag arbetet med en Prezi, där jag utifrån Ullis kunskapsvägg presenterar det centrala innehållet och de olika förmågorna i engelska.

Kunskapskraven är inte med i presentationen, jag tycker att det blir för mycket information för eleverna på en och samma gång. Inför varje nytt arbetsområde har jag däremot presenterat centralt innehåll, aktuella förmågor och kunskapskrav.
Kommentera

