GRIT

I och med vårt projekt ”Mer energi i Hummelsta” så har all personal gjort ett GRIT-test. Detta har även eleverna gjort tillsammans med sina föräldrar.

Jag kände inte till grit innan jag blev tillfrågad om jag kunde översätta skalan från engelska till svenska. Inte heller då, satte jag mig in i vad det egentligen var. Nej, inte förren testet var gjort, mina poäng var räknade och jag fick reda på min egen grit då blev det plötsligt intressant. Vi räknade ut arbetsplatsens medel-grit och konstaterade att det ser riktigt bra ut. Det finns mycket driv i oss, together we can do it!

Men vad är då grit för något? Grit mäter en människas uthållighet och passion för långsiktiga mål. Grit omfattar en mängd egenskaper och beteenden, såsom t.ex. målmedvetenhet, motivation och självkontroll. Istället för att se ett misslyckande som ett nederlag ser en person med hög grit misslyckandet som en väg till utveckling (Källa).

Testet är utformat av Angela Duckworth, psykolog och forskare vid Harvard, och är gjort för att kunna mäta en människas grit på GRIT-skalan. Nedan kan ni höra henne berätta om just grit.

Reflektioner

Jag tror att grit var ett nytt begrepp för många av oss i personalgruppen och begreppet gav oss många nya tankar. De med lite lägre grit fick en känsla av att detta skulle vara sämre och de med högre grit sträckte på sig. Någon fick känslan av att det är väldigt amerikaniserat och att grit är förknippat med framgång; hög lön, bra jobb och familj.

Mina egna tankar kring grit är att grit är som en drivkraft i människan och en person som har mycket av denna drivkraft har större möjlighet att lyckas. Oavsett vilket mål en person har så har de med högre grit större möjlighet att uppnå sina mål. Jag ser inte att det tvunget måste ha med framgång och rikedom pengamässigt att göra, utan det kan ju vara andra mål i livet som man vill uppnå såsom t.ex. olika upplevelser, personlig utveckling osv.

Jag tänker att vi kan omsätta grit på våra elever genom att få dem mer motiverade och målmedvetna och därigenom öka deras grit. Jag tror att ”gritten” går att stimulera så länge en person är benägen att göra förändring. Jag tror också att det i första hand handlar om förmågorna handlingskraft, uthållighet, idéutvecklingskompetens, gränslöst lärande, lösningsorienterat lärande, motivation och framtidstro vilka vi alla arbetar med att utveckla hos eleverna. En del elever har mer av detta och andra mindre, detsamma gäller oss vuxna. Jag tänker på EPL när jag läser om grit, att vi ska ge eleverna värdeskapande aktiviteter som de känner att de kan klara av och som de ser en mening med.

Jag tänker att grit är kopplat till motivation, en inre drivkraft och uthållighet vilket behövs för att ta sig framåt oavsett vilket mål du har satt upp.

Nedan kan du se en film om hur vi kan använda oss av grit i undervisningen.

Här kan du testa din egen grit.

Besök gärna min pärla i Pearltrees där jag samlar intressanta fakta, filmer och artiklar om grit.
Annonser

One thought on “GRIT

  1. Ping: Att lära elever att lära | ceciliabergentz

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s