Smyglyssna!

Under årets skolforum höll jag tillsammans med Malin Carlsson och Johanna Ingmarsdotter Lundmark en föreläsning med fokus på bedömning. Titeln på föreläsningen var: ”Smyglyssna! Några lärare diskuterar bedömning. Håller du med?!”.

Kort om oss föreläsare

Malin Carlsson arbetar vanligtvis på Lindblomskolan i Hultsfred i åk 3. Hon är arbetslagsledare på skolan och förstelärare i kommunen. I uppdraget som förstelärare ansvarar hon för att utveckla undervisningen och det kollegiala lärandet, bland annat med fokus på ökat elevinflytande, bedömning i idrott och hur man kan utmana varje elev med hjälp av matriser. Malin finns på Twitter: @MalinCarlsson4 och driver en blogg: Malins PPlugg.

Johanna Ingmarsdotter Lundmark är leg lärare i årskurs 4-9 i matematik, NO och teknik på Söderfjärdsskolan i Vaxholm. Hon undervisar i årskurs 4-6 och är förstelärare med uppdrag att stimulera och stödja utveckling av undervisning. Även Johanna finns på Twitter med alias @joinglund.

Cecilia Bergentz (som är jag själv) är leg lärare i årskurs 1-6 i engelska, matematik, religion och svenska. Jag undervisar i åk 5 och 6 på Hummelstaskolan i Enköping. I mitt uppdrag som förstelärare driver jag ett utvecklingsprojekt ”Ledarskap och förhållningssätt i klassrummet”, där jag också har påbörjat arbetet med kollegiala observationer. Jag twittrar som @cecberia!

Föreläsningen

Malin, jag och Johanna, som vanligtvis inte arbetar tillsammans, bjöd in åhörarna till att lyssna på våra diskussioner i ett fiktivt arbetslag. Vi bjöd även in till att delta i diskussionerna.

12063407_10203606004790111_2535017633637982249_n

Foto: Michael Karlsson

Under föreläsningen presenterade vi tre olika case som alla hade en problemformulering:

  1. SKRIVA I ÅRSKURS 1-3 (inleddes av Malin) – Vad krävs för att varje elev ska nå nästa kunskapsnivå, och hur kan bedömningen vara ett redskap i den processen?
  2. KOLLEGIALA OBSERVATIONER FÖR ATT UTVECKLA BEDÖMNINGEN (inleddes av mig) – Hur kan man använda kollegiala observationer för att diskutera hur ett yrkesskickligt ledarskap med genomtänkta förhållningssätt i klassrummet kan bidra till att eleverna uppfattar bedömning och betyg som motiverande och vägledande?
  3. EN KORREKT BEDÖMNING AV TRE NO-ÄMNEN I TEMAUNDERVISNINGEN (inleddes av Johanna) – Hur kan man likvärdigt och rättssäkert bedöma varje elev i biologi, fysik och kemi i en tematisk undervisning med fokus på hela det centrala innehållet?

Vi hade en grundstomme i vår föreläsning och vi inledde varje nytt case med information kring hur vi arbetar och tänker. Innehållet formades dock mycket utifrån de frågor och reflektioner som vi fick från våra kollegor i det ”stora arbetslaget” d.v.s. våra åhörare. Vi höll föreläsningen vid fyra tillfällen vilket också gjorde att innehållet formades lite olika då vi hade diskussioner med fyra olika ”arbetslag”. Det var oerhört givande även för oss som höll i grundstommen, vi fick många nya tankar med oss hem.

På Malins blogg kan du läsa mer om Smyglyssna! och nedan finner du en beskrivning av de olika casen.

Case 1 – Skriva i årskurs 1-3

Case 2 – Kollegiala observationer för att utveckla bedömningen

Case 3 – En korrekt bedömning av tre NO-ämnen i temaundervisnng

 

 

 

 

Annonser

2 thoughts on “Smyglyssna!

    • Hej Kent!
      Ja, det var det verkligen. Det var spännande också hur diskussionerna formades utifrån publikens reflektioner. Vi trodde vi skulle få svårt att hålla samma diskussion vid liv under fyra olika tillfällen men under varje föreläsning blev den istället fördjupad.
      Hälsningar Cecilia

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s