Att hålla workshop i Burma

Att hålla workshop för de burmesiska lärarna innebär att ge dem nya metoder som de kan använda i sin undervisning, utifrån de förutsättningar som de har. De har strikta lektionsplaneringar som de måste hålla sig till, ingen lektion får hoppas över. Lektionerna är ett visst antal minuter och dessa går inte att rucka på. Eventuellt kan de göra små justeringar när vi är här, och ska göra lektionsobservationer, men helst inte.

När vi planerar våra workshops måste vi alltid vara medvetna om att lärarna har ett helt annat undervisningssystem och ett väldigt, för oss, annorlunda sätt att undervisa på. I våra workshops måste vi vara mycket metodiska och tydliga, vi kan inte förutsätta att lärarna vet utan vi måste hela tiden förklara de ord och begrepp som vi slänger oss med. Vi är inte här för att få dem att göra som vi gör utan vi är här för att ge dem nya metoder som går att tillämpa i deras undervisning. Enkla metoder som inte kostar. Här skriver lärarna på ”svarta tavlan” med en tavelkrita som dammar ner hela klassrummet och en tavelsudd som är så utsliten så att det skriker i tavlan när de suddar. Det är väldigt lätt att se sig om efter vad som inte finns eftersom vi vet vad som kan finnas, det skulle bli en väldigt lång lista om jag skulle skriva ner allt. Istället måste vi se vad som finns och utgå från detta:

  • Griffeltavla i vissa fall en upphängd WB
  • Tavelkritor
  • Tavelsudd
  • Bord eller bänkar
  • Ett klassrum, ibland med fyra väggar, ibland inte
  • En lärare
  • Elever

En variant av klassrum, som en bungalow av större modell. Här finns en blackboard, tavelkrita, sudd, bord och bänkar. Tre väggar då den andra långsidan är helt öppen.

Det här klassrummet ligger i en betongbyggnad. Här finns fyra väggar, en enkel WB, och bord med tillhörande bänkar. Det ljus som finns är dagsljuset.

Detta är ett alldeles nybyggt skolhus. Bänkar på långa rader fyller rummet och man får snirkla sig fram. Här finns faktiskt glasfönster och en trädörr, på väggarna har kommit upp lite dokumentation av elevarbeten. En blackboard och dess tillbehör finns längst fram där läraren skall stå och undervisa.

Även här är ett klassrum av bambu, med tre väggar och en blackboard. Som ni ser sitter eleverna direkt på golvet och skriver på vad vi skulle kalla bänkar och som vi kanske skulle kunna tänka oss att sitta på om det var nödvändigt och inget annat fanns.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s